Maak nieuwe hersencellen aan en wordt stressbestendig!

Onze hersenen groeien door tot ongeveer 26 jaar. Hierna kunnen we de volledige functionaliteit van ons brein gebruiken waaronder ook planning, complexe besluitvorming en abstract denken. Echter blijft ons brein plastisch wat betekent dat ons brein vormbaar is. Wanneer we bijvoorbeeld iets leren of nieuwe ervaringen opdoen kan dat onze brein structuur veranderen. Op deze manier blijven we ontwikkelen. En het is juist deze ontwikkeling die ons gelukkig, gezond en helder houd.

Nieuwe hersencellen: leren en wijzer worden van levenservaring

In volwassenheid kunnen we dagelijks 700 nieuwe hersencellen aanmaken. Het ontstaan van nieuwe hersencellen heet ‘neurogenese’. Door de neurogenese kunnen we onszelf vernieuwen, verrijken en verdiepen. Dit doen we bijvoorbeeld door nieuwe (levens)ervaringen op te doen en nieuwe vaardigheden aan te leren. Zonder de neurogenese zouden nieuwe ervaringen geen invloed hebben op ons. We zouden er niet door veranderen of er wijzer van worden. Zonder de neurogenese zouden we stagneren in onze ontwikkeling en groei. Terwijl ontwikkeling en groei juist onderdelen zijn van het leven en ons gelukkig maakt. Uit onderzoek blijkt tevens dat depressieve gevoelens samenhangen met een verminderde aanmaak van nieuwe hersencellen. En wanneer de aanmaak van hersencellen werd verhoogd werden de depressieve gevoelens minder. Het is daarom belangrijk om de aanmaak van nieuwe hersencellen te stimuleren en niet te belemmeren.

Wat verlaagt de neurogenese tijdens de volwassenheid?

We kunnen dus ongeveer 700 nieuwe hersencellen (neuronen) aanmaken per dag. Echter wanneer we ongezond leven wordt dit verminderd. De neurogenese verminderd door het ervaren van overmatig stress. Stress is dus schadelijk en moeten we proberen te verminderen in ons leven. Ook slaapgebrek zorgt voor een vermindering van de neurogenese. Een goede nachtrust is essentieel voor een goede psychische en lichamelijke gezondheid. Zorg dus dat je slaaphygiëne goed is. Bepaalde voedingsmiddelen hebben ook een negatief effect op de neurogenese. Denk bijvoorbeeld aan voeding met hoog verzadigde vetten en voeding met veel suikers. Alcohol en drugsgebruik zorgen tevens voor een verminderde aanmaak van hersencellen. Een tekort aan vitamine E en B blijken ook een verminderde aanmaak van hersencellen te veroorzaken.

Wat verhoogt de neurogenese tijdens de volwassenheid?

Om het volledige aantal nieuwe hersencellen per dag aan te maken kunnen we de volgende dingen doen. We dienen nieuwe dingen te leren en nieuwe ervaringen op te doen. Doe dus een nieuwe cursus en/of ga op vakantie. Seks draagt ook bij aan de neurogenese. Hierbij is het wel belangrijk om vanuit liefde, zachtheid en kwetsbaarheid seks te hebben. Als het vanuit agressie, frustratie en verslaving is heeft het een negatief effect want dan is het net als alcohol en drugsgebruik.

Lichamelijke beweging is ook erg belangrijk voor de gezondheid en de neurogenese. Beweeg dagelijks en een paar dagen per week intensief. Qua voeding helpt het om 20 tot 30% minder calorieën te eten. We eten over het algemeen standaard te veel. Het is zelfs zo dat een periode van 3 dagen vasten je lichaamscellen vernieuwd. Dit laatste kan wel gevaarlijk zijn dus doe dat onder begeleiding. Neem voldoende omega-3 tot je. Dat houd je het brein gezond en stimuleer je ook de neurogenese. Ik neem zelf omega-3 visolie wat me helpt om voldoende omega-3 binnen te krijgen, zie onderstaand.

Overeenkomst met het gezond houden van de Nervus Vagus

Mijn vorige blog ging over de Nervus Vagus. Dat is de belangrijkste zenuw die loopt van ons lichaam naar ons brein. In die blog heb ik verschillende oefeningen beschreven die ervoor zorgen dat de Nervus Vagus gezond blijft en zodoende ook de communicatie tussen het lichaam en het brein. Het gezond houden van de Nervus Vagus draagt ook bij aan de neurogenese. De oefeningen die ik daarom in die blog heb beschreven zijn ook oefeningen die de neurogenese verhogen. Klik hier om ook dat artikel te lezen.